• slideshow1
  • slideshow2
  • slideshow3
  • slideshow4

Sınav Kaygısının Nedenleri ve Baş Etme Yöntemleri

Yorum :0
Kategori : Kişisel Gelişim
Sınav Kaygısının Nedenleri ve Baş Etme Yöntemleri

Ailelerin yaklaşımları; Şayet aile, çocuğa karşı aşırı korumacı bir yaklaşım tarzı sergiliyorsa; her şeyi onun adına onun için düşünüp, her şeye onun yerine karar veriyorsa, çocuğun kendine güveni gelişmeyebilir.
 

Yaşam boyunca aile ortamında: "sen yapamazsın. Sen beceriksizsin. Sen küçüksün. Sen sus. Küçükler dinler, büyükler daha iyi hatırlar, sen kendi işine bak. Dokunma, kıracaksın. Elleme, mahvedeceksin...’ benzeri sözlerin ve yaklaşımların muhatabı olan çocuk, kendine güveni olmayan bir kişilikte yetişecektir.


   Çocukların sınavla alakalı endişeleri neler?


   Sınavlara hazırlıkla ilgili kaygı.
 

    Öğrenciler sınavlara hazırlık sürecinde :              
 

    Yeteri kadar hazırlanabiliyor muyum?
 

    Yaptıklarım ehil mi?
 

    Eksikliklerimi nasıl giderebilirim?
 

    Acaba hazırlanma yöntemim doğru mu?
 

    Okul dersleriyle sınavlara hazırlığı iyi mi götürebilirim?
 

    Benzer biçimde düşüncelere kendilerini aşırı derecede kaptırmaları ve bu düşünceleri saplantı hâline getirmeleri endişeye niçin olmaktadır.

    Sınav sonucuyla alakalı kaygı

    Öğrenci sınavdan önce:
 

    Acaba kazanabilecek miyim?
 

    Acaba kazanabilecek yeteneğe haiz miyim?
 

    İstediğim okulu kazanabilecek miyim?
 

    Kazanamazsam ne olur?
 

    Kazanamazsam, anneme babama ne derim?
 

    Kazanamazsam arkadaşlarımın yüzüne nasıl bakarım?
 

    Kazanamazsam sokağa iyi mi çıkarım?
 

    Kazanamazsam dostlarım, ailem, ailem, öğretmenlerim hakkımda ne düşünür?

    Endişenin giderilmesi
 

 Kaygı belki tamamen giderilemeyebilir; ama zararlı olmayacak ölçülere çekilebilir. Endişeyi azaltma yöntemlerinin hepsinin amacı, kaygıya niçin olan etkenleri belirleyip ortadan kaldırmak, böylece de endişeyi gidermektir. Endişeyi azaltabilmek için zihinsel,  alışkanlıksal ve bedensel bir ekip etkinlikler yapılabilir.
    
 

    Yapması gerekenleri icra etmek ve hedeflerine yetişebilmek için lüzumlu plânlamayı yapmalı; bunun için de uzmanlardan (öğretmenler) lüzumlu bilgiyi almalı, yapacağı her şeyi onlara danışmalıdır. Emerson: “Korkunun kaynağı cehalettir.” Diyor.

 

    Plânını uygulamayı başarabildiğini görünce kendine güveni gelecek, iş yapabilme becerisi gelişecektir. Bireyin kendine itimatı gelmesi kaygıyı azaltacaktır. Ek olarak ferdin bir plân doğrultusunda doyurucu bir çalışma yapması, kaygılarını  azaltacaktır. Dale carnegie: “Dertler için tek bir ilaç vardır, dünyanın tüm ilaçlarından iyidir: çalışmak...” Diyor.

 

    Kendine itimat duygusu kaygıyı azalttığına göre, bu duyguyu geliştirici etkinliklere yönelmeli, eskiden başarılı olduğu etkinlikleri hatırlamalı, bunu yine yapabileceğine kendisini inandırmalıdır.

 

    Gerçekçi olmalıdır. Gerçekçi olunmazsa hedefe yönelik yetersiz çalışmalar güvenini kıracak, kendini beceriksiz hissetmesine yol açacaktır. öyleyse kendini iyi tanımalı, kapasitesini iyi belirlemeli, bunun için de öğretmenlerinden yardımcı almalıdır. Jonathan swift: “Kimse görmek istemeyenler kadar kör değildir.” Der. Gerçekleri görmek, başarıya kapı açar; endişeyi azaltır.

 

    Saplantılardan kurtulmalıdır. Aklına gelen düşüncelere değil, icra ettiklerine değer vermelidir. Gerçekçi, uygulanabilir bir plânla yapılan çalışmalar, ferdin aklına gelen olumsuz düşünceleri yok etme bakımından müessir olacaktır.

 

    Ümitli olmalıdır. Ziya gökalp: “Nice hastalıklar vardır ki onlara ilaç yerine ümit aşılamak daha hayırlıdır.” Diyor. Kaygıyı da ümitle yenebilirsiniz. Ümidini kıracak düşüncelerden uzak durmalı, kendini planlı çalışmaya vermelidir.

 

    Kendine kendisi benzer biçimde olan, çalışkan arkadaşlardan oluşan bir öbek kurmalı veya böyle bir grubun içinde yer almalıdır.

 

    Başkaları adına düşünmemeli: “Ne derler, ne düşünürler hakkımda?” Benzer biçimde düşüncelere kapılmamalı, kendi yaptıklarına ve yapması gerekenlere bakmalıdır.

 

    Ferdin kararlı bir şekilde plânlı çalışması sonucunda: "Kazanmam için yapılması ihtiyaç duyulan ne varsa elimden geldiğince yapıyorum. Bana düşen bu. Bundan sonrası bana ilişkin değil.”şeklindeki bir düşünceyi benimsemesi kişiyi vicdanen rahatlatır; kaygıyı da azaltır. Konfiçyüs: Bilgi insanı kuşkudan, iyilik acı çekmekten, karalı olmak korkudan kurtarmış olur.”Der.

 

    Vakaları abartmamalı, her şeyi kendi konumunda ve değerinde kabul etmelidir. Gereğinden fazla abartılan düşünce ve olaylar öğrenciyi kaygılandırır.

 

    Müziğe, spora, sosyal ve kültürel etkinliklere vakit ayırmalıdır.

 

    Sınavı kazananlarla mevzuşmalı, bu doğrultuda meydana getirilen röportajları okumalı, onlardan ne yapılması icap ettiğini öğrenmelidir.

 

    Kendinin bir fert olduğunu düşünmeli, kendini başkalarıyla karşılaştırmamalıdır. Kendini kendisiyle karşılaştırmalı, hedefe yönelik çalışmalarını gözden geçirmeli, ne kadarını gerçekleştirebildiğini belirlemeli, gerçekleştirmesi gerekenleri nasıl gerçekleştirebileceğini planlamalıdır.

 

    Hepsinden önemlisi de sınavın her şey olmadığını, hele hele zekâ durumunun hiç sınavla ölçülemeyeceğini, sınavı kazanmak kadar kaybetmenin de düzgüsel olduğunu düşünmeli, kendini bu düşüncelere inandırmalıdır.

   
 Tüm adaylara sınavda başarılar dileriz...
 

Bu makale şu konularla ilgili olabilir : - - - - - - - -
Sınav Kaygısının Nedenleri ve Baş Etme Yöntemleri başlıklı 1137 kişi tarafından okundu ve 0 kişi tarafından yorumlandı

Bir Yorum Yazın

  
 
3+2 İşleminin Sonucu